Německé spolkové ministerstvo dopravy představilo návrh „Masterplanu nabíjecí infrastruktury 2030“, který má během příštích pěti let zásadně proměnit podobu dobíjení elektromobilů v zemi. Cílem je zrychlit výstavbu nabíjecích stanic, zjednodušit pravidla a vytvořit systém, který bude připraven i na elektrické kamiony a autobusy.
Cíl: „Kdo chce nabíjet, musí mít kde“
Ministr dopravy Patrick Schnieder (CDU) při prezentaci dokumentu uvedl, že nový plán má zajistit, aby nabíjení bylo dostupné, jednoduché a cenově férové.
„Masterplan 2030 je náš plán, jak zajistit, aby si každý, kdo chce nabíjet, mohl opravdu nabíjet,“ řekl Schnieder.
„A to zvládneme jen ve spolupráci se spolkovými zeměmi, obcemi, podniky i občany.“
Hlavní změny a cíle
Návrh obsahuje zhruba 40 opatření rozdělených do pěti hlavních oblastí – od investic a zjednodušení schvalování až po inovace a ochranu proti krádežím kabelů.
Na rozdíl od starších strategií se plán méně zaměřuje na dotace pro jednotlivce a více na vytváření tržních podmínek a modernizaci procesů.
Domácí a firemní nabíjení
Od roku 2026 mají začít nové programy financování nabíječek v bytových domech a modernizace elektroinstalací.
Podobné pobídky dostanou i depa a autobusové garáže, které dnes často narážejí na kapacitní limity sítě.
Rychlonabíjení pro kamiony
Vláda také potvrdila plán vybudovat síť rychlonabíjecích stanic pro elektrické nákladní vozy na německých dálnicích.
Celkem 350 odpočívadel má dostat výkonné nabíječky do roku 2026. Na tento rok se chystá i „dlouhodobý koncept nabíjení dálnic“, který definuje standardy pro všechna vozidla od osobních aut po těžkou techniku.
Méně byrokracie, víc digitalizace
Ministerstvo chce do roku 2026 zrevidovat zákon GEIG o výstavbě infrastruktury pro elektromobilitu a zjednodušit povolovací řízení.
Nové online portály mají urychlit připojování k síti, zlepšit přehled o dostupné kapacitě a snížit dobu schválení projektů.
Kromě toho vznikne centrální datová platforma, kde budou provozovatelé povinně zveřejňovat aktuální ceny za nabíjení.
Cílem je, aby bylo nabíjení transparentní a srozumitelné jako tankování na čerpací stanici.
Nové technologie a bezpečnost
Plán počítá i s pilotními projekty obousměrného nabíjení (V2G) – tedy využívání elektromobilů jako úložišť energie.
Podporu dostanou projekty v bytových domech a logistických centrech, přičemž stát chce změnit i daňové zákony, aby tento model zjednodušil.
V reakci na nárůst krádeží nabíjecích kabelů vznikne společná iniciativa ministerstva dopravy a vnitra, která má omezit tyto incidenty a snížit náklady na opravy.
Pohled do budoucna
Masterplan 2030 zároveň počítá s prodloužením zákona o elektromobilitě (EmoG), který uživatelům e-aut zaručuje různé výhody – od parkování zdarma po přístup do městských zón.
Podpora elektromobility tak zůstane, ale přechází z dotací na systémová opatření.