Jako na Kubě to v Česku asi nedopadne, ale faktem zůstává, že Češi jezdí v čím dál tím starších autech. Aut starších deseti let se do konce září dovezlo více než 66 tisíc a jejich podíl na celkovém dovozu tak dosáhl více než 52 % .
Podle zprávy, kterou vydal Svaz dovozců automobilů, se průměrné stáří zvýšilo ve všech kategoriích vozidel. Na konci září dosáhlo u osobních automobilů 15,83 roku a celkem u všech motorových vozidel 18,84 roku. Výraznější stárnutí vozového parku způsobují jak nižší prodeje nových vozů, tak dovoz ojetých automobilů s vysokým průměrným stářím. Vliv má i nízký počet vyřazovaných přestárlých vozidel.
Poptávka po fyzické kontrole ojetých vozidel stoupá. Lidé se při nákupu ojetiny prostě nechtějí nechat napálit
Martin Foltýn; CarTrax.cz
Tento stav se dlouhodobě negativně podílí na počtu těžce zraněných a usmrcených osob při dopravních nehodách i na ekologii silničního provozu. Počet osobních automobilů v registru vozidel se za třetí kvartál zvýšil o 31 387 na 6 398 041 ks. Celkový vozový park se rozrostl na 8 717 353 vozidel, přičemž u nákladních automobilů a autobusů došlo k mírnému poklesu.
Že by to časem v Česku mělo vypadat jako na Kubě, kde místní obyvatelé udržují při životě stará americká auta i několik desetiletí, to snad nehrozí. Na druhou stranu není stárnutí vozového parku nic pozitivního. Jedinou radost z toho mohou mít opravny aut, které hlásí zvýšený zájem o různé opravy a prohlídky ojetých vozidel před jejich prodejem. „Je pravda, že registrujeme zvýšený zájem o prohlídky ojetých vozidel, ale není to nic dramatického. Meziměsíční nárůst nepřesahuje v našich CarTrax Pointech 10 procent“, říká Martin Foltýn ze společnosti CarTrax, která se specializuje na důkladné fyzické kontroly ojetých vozidel.
Podle Foltýna si v současné době nechávají zákazníci nejčastěji prohlédnout vozy ve stáří 10 let a v cenové kategorii do 300 tisíc korun. „Vzhledem k tomu, že se zvyšují úroky z úvěrů, kupují zákazníci auta spíše za hotové a chtějí svoji investici co nejvíce ochránit. Skryté závady, nebo třeba zatajené havárie vozu, jsou pro ně velkým strašákem“, přibližuje situaci Foltýn.
Plánujete v nejbližší době výměnu svého vozu za mladší? Jak starý je váš vůz? A nechali byste si ojeté auto před jeho nákupem fyzicky zkontrolovat specializovanou firmou? Napište nám do diskuze.