Impreza je pro značku Subaru ikonický model. Ani ikoně se však nevyhnula snaha o snížení emisí, a tak poslední generace tohoto kultovního modelu přijíždí na české silnice v elektrifikované verzi.
Na první pohled nenápadná, při bližším zkoumání však překvapivě propracovaná. Taková je nová Impreza e-Boxer – hybridní hatchback s pohonem všech kol, který si nejde nezamilovat. Bílá barva autu vysloveně sluší a nijak neprovokuje. S autem můžete vyrazit na dovolenou, do divadla, na obchodní schůzku i do středně těžkého terénu a nikde nebudete působit nepatřičně.
Umírněná ikona
Foto: Jiří SoukupFoto: Jiří Soukup
Impreza je pro značku Subaru ikonický model. Ani ikoně se však nevyhnula snaha o snížení emisí, a tak poslední generace tohoto kultovního modelu přijíždí na české silnice v elektrifikované verzi. Ta je samozřejmě výkonově umírněnější, než by si asi pravověrní příznivci značky přáli, když ale nebudete chtít jezdit jako Colin McRae, budete z auta nadšeni.
Dynamika a úspora
Foto: Jiří Soukup
Pod kapotou totiž pracuje dvoulitrový atmosférický boxer, doplněný o elektromotor s výkonem 12,3 kW (17 k) a točivým momentem 66 Nm. Elektrická část je integrovaná přímo v převodovce a společně s benzínovým motorem poskytuje systémový výkon 150 koní a točivý moment 194 Nm. Výkon je přenášen přes automatickou převodovku Lineartronic na všechna čtyři kola, což zajišťuje vynikající trakci i v horších podmínkách. Hybridní systém pracuje tiše a nenápadně, což oceníte především ve městě. Tam se vůz často rozjíždí čistě na elektřinu, a i při popojíždění v koloně nebo parkování si benzínový motor často odpočine. Je ale potřeba si na celý systém zvyknout.
Skvělý SI Drive
Řidič má k dispozici dva jízdní režimy SI Drive – Intelligent pro klidnější jízdu a optimální spotřebu, a Sport, který zostří reakce plynového pedálu a probudí vůz k větší aktivitě. Přesto zůstává Impreza především komfortním a jistým parťákem, nikoli dravcem. To ale neznamená, že byste se s novou Imprezou nemohli trochu rozvášnit. Maximálka činí 199km/h a zrychlení z nuly na sto zvládne za 10,6 sekundy. Spotřeba se dá pak celkem v pohodě držet na hodnotě kolem osmi litrů, a to i při poměrně svižné jízdě.
Umírněný design jako bonus
Foto: Jiří Soukup
Design nové Imprezy je střízlivý, ale přitom promyšlený. Žádné zbytečné kudrlinky, ale funkční linie, které dávají smysl. Testovaný vůz byl v elegantní bílé metalíze a celkový dojem tak působil velmi čistě a nadčasově. Typická robustnost značky Subaru je tu však stále přítomna. Od výrazné masky chladiče až po pevně usazenou karoserii, která se nekroutí ani při přejezdu polní cesty nebo městských retardérů. Za to mohou i speciální kotvící body v zadních dveřích.
Interiér? Moderní, přehledný a hodnotný
Interiér v testované specifikaci s polokoženými sedadly a kvalitními materiály působí téměř prémiově. Přístroje jsou výborně čitelné, vše důležité je v zorném poli řidiče, ovládání je intuitivní a bez zbytečných složitostí. Subaru zůstává věrné filozofii „vše na svém místě“ – a to je v dnešní době přeplácaných infotainmentů příjemná změna. Samozřejmě, že i nová Impreza má dnes už nezbytný velký středový tablet, kde se ovládá většina funkcí, stále ale dává možnost ovládat to nejdůležitější tlačítky na volantu nebo na bocích zmíněného displeje. Tok energie mezi benzínovým motorem, elektromotorem a baterií můžete pohodlně sledovat na jednom ze dvou displejů – jeden se nachází mezi přístroji, druhý uprostřed palubní desky. Oba systémy spolu výborně komunikují a poskytují přehledné informace bez zahlcení řidiče zbytečnými údaji.
Bezpečnost je u Subaru na prvním místě
Foto: Jiří SoukupFoto: Jiří Soukup
Z hlediska bezpečnosti Subaru opět ukazuje, že patří mezi světovou špičku. Novinkou je přední kamera umístěná v dolní části masky, která umožňuje „vidět za roh“. To je ideální například při vyjíždění z nepřehledné křižovatky nebo parkovacího místa. Stačí zmáčknout tlačítko „View“ a na displeji se zobrazí živý obraz z předního výhledu. Nechybí ani systém Subaru Rear Vehicle Detection, který pomocí senzorů v zadním nárazníku sleduje okolí při couvání a v případě hrozící kolize dokáže vůz sám zastavit.
Skvělý podvozek
Foto: Jiří Soukup
Za volantem potěší i další věci – třeba příjemně nastavený posilovač řízení, výborný výhled z vozu nebo fakt, že Impreza nepůsobí ani v nižší rychlosti těžkopádně. Tuhost karoserie je znát i při ostřejším přejezdu nerovností nebo při svižném průjezdu zatáčkami – vůz se nerozviklá, nic nevrže, podvozek vše zvládá s klidem a jistotou. Byl jsem například velice překvapen tím, jak plavně „fičela“ Impreza po polní cestě. Cesta plná výmolů a kořenů Imprezu nijak nerozhodila, uvnitř jsme se cítili stále komfortně.
Poctivé auto, kterých už moc není
Subaru Impreza e-Boxer není žádný technologický výstřelek, ale poctivě postavený automobil, který propojuje tradiční silné stránky značky, tedy pohon všech kol, solidnost, mechanickou odolnost, s moderním pohonem, který šetří palivo i životní prostředí. A právě v tom je jeho největší síla.
Hledáte-li auto, které vám přiroste k srdci, je Subaru Impreza e-Boxer podle mého názoru jedním z mála, které vás opravdu potěší. Možná vás nenadchne na první pohled, ale o to víc si ho zamilujete po pár dnech za volantem.