Kdo si kupoval elektromobil především kvůli jeho levnějšímu provozu, zažije možná v nejbližších měsících velké rozčarování. Provoz elektromobilu totiž bude pravděpodobně dražší než provoz auta s běžným spalovacím motorem.
Vypadalo to jako cesta dobrým směrem. Bezemisní provoz, většinou nadprůměrná dynamika, zdarma dobíjení u supermarketů a náklady na kilometr jízdy mnohdy nižší než jedna koruna. Tomu je ale nyní asi konec. Minimálně ekonomika jízdy s elektromobilem začíná být horší než u auta se spalovacím motorem. Do schránek totiž začínají chodit nové předpisy záloh na elektrickou energii. Domácí dobíjení elektromobilů tak může nově přijít i na dvojnásobek dosavadní ceny. U veřejných dobíjecích stanic to může být ještě více.
Stát sice tzv. „zastropoval“ cenu elektřiny na 5 Kč/KWh bez DPH, tedy 6,05/KWh s DPH, ale součástí ceny nejsou distribuční poplatky ve vysokém a nízkém tarifu, poplatky za odběrné místo, platby za jistič, platbu za činnost Operátora trhu, systémové služby, atd… V konečném důsledku tak může být nový předpis na zálohy i více než dvojnásobný, tedy cca 12,-Kč za jednu kWh. To se pochopitelně v ekonomice provozu elektromobilu projeví.
Jako příklad si můžeme vzít model Škoda Enyaq. Při našem červencovém testu modelu Enyaq Coupé RS jsme měli průměrnou spotřebu 18,4 kWh. Naopak loňské prosincové ježdění z modelem Enyaq 80 iVx vykázalo průměrnou spotřebu 26,9 kWh. Celoroční průměr spotřeby by se tak u uvedeného modelu mohl pohybovat na hranici 20 kWh, budeme-li kalkulovat s předpokladem, že teplejších měsíců je během roku přeci jenom více.
Ještě před rokem tedy mohl kilometr jízdy s Enyaqem přijít při striktně domácím nabíjení na přibližně 1,20 koruny. Od ledna 2023 to ale může být až dvojnásobek, tedy 2,40 koruny. V porovnání s běžným spalovacím motorem, který má spotřebu 6,5 litrů (bez ohledu na to, zda jde o benzín, nebo naftu), to je pouze o 40 haléřů méně (kalkulováno s cenou PHM 43,-Kč). Bráno čistě z pohledu nákladů na jízdu tedy provoz elektromobilu moc smysl nedává. Ano, jsou elektromobily s nižší spotřebou, ale jsou tu i ty s vyšší spotřebou. Ale i auta se spalovacím motorem mohou jezdit za méně než 6,5 litrů. Berme tedy výše uvedené pouze jako ilustrativní příklad.
Vezmeme-li dále v potaz cenu elektromobilů a nutnost pečlivého plánování především u delších cest, je velkou otázkou, zda nákup takového vozu dává vůbec nějaký smysl.
Jaký máte názor na výhodnost/nevýhodnost elektromobilu? Napište nám do diskuze.
Zdroj: Marek Havlík (vlastní zjištění autora); Jan Smékal; CarTrax