Německé Audi zvažuje zásadní změnu své výrobní strategie pro americký trh. Důvod je jednoduchý: Trumpova administrativa od 3. května zavedla 25% clo na elektromobily dovážené ze zemí mimo Severní Ameriku. Pokud se značka nechce dostat do cenové nevýhody, nezbývá jí nic jiného než začít vyrábět v USA.
Q4 E-tron možná zamíří do Tennessee
Zatímco většina modelů Audi určených pro USA dnes pochází z Evropy nebo Mexika, tato struktura se teď stává nevýhodnou. Podle informací Automobilwoche a Automotive News Europe zvažuje Audi využití existujících výrobních kapacit koncernu Volkswagen v USA.
Jednou z nejpravděpodobnějších možností je závod VW v Tennessee, kde se už vyrábí elektromobil Volkswagen ID.4 – postavený na stejné MEB platformě jako Audi Q4 E-tron. Z technického pohledu by tak přechod výroby mohl být relativně rychlý a nenáročný.
Jižní Karolína jako alternativa pro Q8 E-tron?
Audi ale hledí i na jiné možnosti. Nově budovaná továrna Scout Motors v Columbii (Jižní Karolína) by mohla být domovem pro výrobu většího modelu Q8 E-tron. Ten byl původně určen k výrobě v Mexiku, ale kvůli clům by přesun do USA výrazně zlevnil logistiku i finální cenu pro zákazníky.
Q6 E-tron zatím bez domova
Zatím není jasné, kde by se v USA vyráběl Q6 E-tron, další z připravovaných elektrických SUV Audi. Firma uvádí, že nad variantami výroby stále přemýšlí. Mluvčí pro Automotive News Europe uvedl: „Zkoumáme různé scénáře. Věříme, že rozhodnutí padne do konce roku.“
Do USA míří víc než jen auta
Audi se netají tím, že chce zvýšit svou přítomnost v USA. Podle finančního ředitele Jürgena Rittersbergera má značka v plánu uvést 10 nových modelů na americký trh do konce roku 2025, a spolu s tím také zajistit adekvátní výrobní kapacity přímo na území USA.
Co to znamená pro elektromobilitu?
Z pohledu evropského výrobce je to reakce na měnící se obchodní prostředí. Cla nejsou symbolickým gestem, ale konkrétní bariérou. A zatímco menší hráči mohou od trhu jednoduše ustoupit, značky jako Audi hledají cestu, jak zůstat relevantní a konkurenceschopné.
Přesun výroby do USA by také znamenal vyšší šanci na přístup k federálním daňovým úlevám pro EV, které jsou podmíněny nejen původem vozidla, ale i dodavatelského řetězce. Pokud Audi tuto transformaci zvládne, může být v USA výrazně silnější, než je dnes.