Od 1. ledna 2026 začnou v Číně platit nová pravidla, která zásadně změní byznys s elektromobily. Každý, kdo bude chtít vyvézt čistě elektrický vůz z Číny, bude potřebovat speciální vývozní licenci.
Rozhodnutí oznámila čtyři ministerstva včetně ministerstva obchodu s tím, že opatření má „podpořit zdravý rozvoj obchodu s vozidly na alternativní pohony“.
Jak se k licenci dostat?
Podle prohlášení se žádosti budou řídit právním rámcem z roku 2012, který už dnes reguluje export automobilů a motocyklů. Celníci tak budou kontrolovat každý vyvezený elektromobil podle oficiálního katalogu. Co to v praxi znamená? Úřady budou mít v rukou, kdo se kvalifikuje k vývozu a kdo ne.
Paralela s kovy vzácných zemin
Analytici okamžitě připomněli nedávnou kauzu kolem exportu kovů vzácných zemin. Po dubnovém zákazu vývozu, který byl reakcí na obchodní spor s USA, povolil Peking export znovu až v červnu – ale jen pod přísnými podmínkami. Od té doby si firmy stěžují na zdlouhavé procesy a na to, že úřady zamítají žádosti i kvůli formálním detailům. Obava, že stejný scénář čeká od příštího roku i elektromobily, je proto na místě.
Dopad na světové automobilky
Nový systém licencí se nedotkne jen čínských značek, které expandují do Evropy či Asie, ale i globálních hráčů vyrábějících přímo v Číně. Volkswagen tu montuje model Cupra Tavascan a Tesla využívá šanghajskou Gigafactory jako hlavní exportní uzel – Model Y míří do Asie, Model 3 dokonce až do Evropy. Pokud úřady začnou vývozy brzdit, dopad pocítí i zahraniční automobilky.
Politická páka Pekingu
Oficiálně jde o „zdravý rozvoj trhu“. Neoficiálně ale může Čína licenční systém využít jako další nástroj tlaku na vybrané země. Vývozní povolení totiž může být uděleno jednomu výrobci a zároveň odepřeno jinému – případně může být selektivně blokován vývoz do určitých států.
Jen v srpnu vyvezla Čína podle údajů asociace CAAM 220 tisíc elektromobilů. Pokud se od ledna systém zasekne, světové trhy to pocítí okamžitě.