Čínský výrobce elektromobilů BYD rozhodně neplánuje zpomalit. A zatímco se v Evropě o čínských značkách stále vede opatrná debata, BYD už má jasno: chce, aby do roku 2030 pocházela polovina jeho prodejů z trhů mimo Čínu.
Evropa a Jižní Amerika už rostou. USA zatím mimo hru
BYD roste v řadě regionů. Ve Velké Británii v dubnu předběhl v prodejích Teslu i Mercedes-Benz, v Jižní Americe firma rychle rozšiřuje síť i nabídku modelů. Evropská expanze – podpořená lokalizovanou výrobou – je podle zdrojů klíčem k tomu, aby se globální plán podařilo splnit.
Jedinou zásadní překážkou zůstává vstup na trh USA, který je kvůli politickému napětí a vysokým clům pro BYD zatím uzavřený. A i když by severoamerický trh mohl pomoci firmě rychle naplnit globální ambice, v tuto chvíli to vypadá jako dlouhodobá hra, ne otázka příštích dvou let.
Z domácí dominance k exportní expanzi
Ještě v roce 2024 šlo 9 z 10 prodaných vozů BYD do rukou čínského zákazníka. Ale firma teď věří, že stejný recept – kombinaci dostupné ceny, dobré výbavy a technologické výhody – dokáže přenést i na nové trhy.
A důvěru si BYD může dovolit. Rok 2024 byl rekordní – tržby přes 100 miliard dolarů, téměř ztrojnásobené prodeje, rozšiřování flotily i výroby. A pokud se naplní aktuální odhady, BYD letos poprvé předběhne Teslu v celkových prodejích čistě elektrických vozidel.
První čínská značka mezi globální elitou?
Tohle všechno není jen honba za čísly. BYD se chce stát prvním čínským výrobcem, který bude skutečným globálním konkurentem Toyoty, Fordu nebo GM. A pokud by se mu to povedlo, bude to historický moment nejen pro čínský autoprůmysl, ale i pro globální trh s elektromobilitou.
Značka, která začínala jako výrobce baterií, se totiž během pár let proměnila v jednoho z nejrychleji rostoucích hráčů automobilového světa. A jak to vypadá, jejich největší bitvy teprve přicházejí. A to mimo Čínu.