Na autosalonu IAA v Mnichově se znovu rozjela debata o konci spalovacích motorů. Evropské automobilky apelovaly na Brusel, aby zmírnil plán zakázat od roku 2035 prodej nových aut se spalovacím motorem.
Tvrdí totiž, že potřebují více času a možnost širšího využívání plug-in hybridů. Evropská komise ale jejich prosby odmítá. Podle ní je budoucnost jednoznačně elektrická.
Čína jede na plný plyn
Zatímco Evropa se hádá, Čína šlape do pedálů. V roce 2020 tvořily elektromobily jen 5 % čínského trhu, dnes je to už 47 %. V Evropě se podíl za stejnou dobu zvýšil z 11 % na 24 %. Čína navíc vyrábí vozy levněji a ve velkém, což evropské značky staví do defenzivy.
Hybridy jako falešná záchrana?
Automobilky argumentují, že plug-in hybridy mohou být přechodným řešením. Jenže dlouhodobé studie ukazují, že ve skutečném provozu vypouštějí mnohem víc emisí, než se udává na papíře. Proto Evropská komise trvá na tom, že hybridy nemohou být náhradou za skutečně čistou mobilitu.
Rozdělený průmysl
Ani samotní šéfové automobilek nejsou zajedno. Zatímco část z nich varuje před ztrátou konkurenceschopnosti, šéf Audi mluví o snahách udržet spalovací motory jako o „kontraproduktivních“. Podle něj zbytečné protahování jen zvyšuje nejistotu zákazníků a brzdí investice do elektromobility.
Evropa stojí na křižovatce
Brusel dává jasně najevo, že cíl roku 2035 platí. A zatímco Evropa řeší dilema, zda chránit tradiční průmysl, nebo vsadit všechno na elektrickou budoucnost, Čína už obsazuje startovní čáru. Otázkou je, zda se Evropa dokáže zvednout, nebo se nechá vyšachovat z automobilového závodu století.
Koupili byste si raději levný čínský elektromobil, nebo si pořád stojíte za evropskou značkou? Napište nám do diskuze!