Tesla už několik let počítá s výrobou vlastních bateriových článků ve své Gigafactory v Grünheide u Berlína. Projekt byl ale od roku 2022 pozastaven. Nyní se zdá, že se situace opět dává do pohybu – automobilka chce vytvořit podmínky pro zahájení výroby článků právě v roce 2027.
Plány na výrobu baterií v Braniborsku představil Elon Musk už v roce 2020. Vedle samotné výroby elektromobilů měla v Grünheide vzniknout i největší továrna na bateriové články na světě. Původně se počítalo s roční kapacitou 100 GWh a s možností dalšího rozšíření až na 250 GWh. Pro srovnání: Volkswagen prostřednictvím své dceřiné společnosti PowerCo plánuje v Salzgitteru startovat s kapacitou 20 GWh, s pozdějším navýšením na 40 GWh.
Tyto ambiciózní plány však Tesla v roce 2022 pozastavila – ve stejném roce, kdy byl závod v Grünheide uveden do provozu. Důvodem byla především atraktivnější dotační politika ve Spojených státech, kam Tesla dočasně přesunula své investiční priority. Podle informací deníků Frankfurter Allgemeine Zeitung a tiskové agentury DPA se ale nyní výroba článků v Braniborsku znovu dostává na pořad dne, s cílovým startem v roce 2027.
Nová výroba by měla vytvořit stovky pracovních míst. Tesla už nyní hledá manažera výroby bateriových článků a další zaměstnance pro provoz nové linky.
Skromnější začátek, než se původně plánovalo
Zatímco původní plány hovořily o stovkách gigawatthodin ročně, realita má být výrazně střídmější. Očekávaná počáteční kapacita činí přibližně 8 GWh ročně, což by vystačilo na výrobu zhruba 2 000 elektromobilů týdně. Současná kapacita závodu v Grünheide je přitom až 7 500 vozů týdně, takže ani při plném využití nové továrny nebude Tesla schopna pokrýt veškerou vlastní poptávku po článcích.
Ředitel závodu André Thierig uvedl, že Tesla plánuje investovat do výrobních zařízení téměř sto milionů eur. Pro FAZ zároveň doplnil, že celkové investice do továrny na články by se měly blížit jedné miliardě eur. Cílem je výrazně zvýšit přidanou hodnotu přímo v Grünheide a soustředit zde celý výrobní řetězec – od bateriového článku až po hotové vozidlo. Podle Thieriga jde o přístup, který je v Evropě zatím unikátní.
Otevřená zadní vrátka
Tesla si však ponechává prostor pro změnu plánů. Společnost agentuře DPA uvedla, že kompletní hodnotový řetězec baterií bude v Grünheide realizován pouze „pokud budou splněny vhodné podmínky“. To znamená, že v případě nepříznivého vývoje – například v oblasti pracovněprávních vztahů či politického prostředí – může Tesla své rozhodnutí znovu přehodnotit.
Dosud Tesla v Grünheide využívala bateriové články LFP od čínské společnosti CATL a NCM články od LG Energy Solution. Nedávno však vyšlo najevo, že v místním závodě na montáž baterií se už používají i články formátu 4680, které Tesla vyrábí ve vlastním závodě v texaském Austinu. Tento krok zapadá do širší strategie snižování závislosti na externích dodavatelích a zvyšování vlastní výroby – přestože Tesla zatím oficiálně neuvádí, do jaké míry spoléhá na vlastní články.