Tesla už roky tvrdí, že její vozy mají hardware připravený na plně autonomní řízení. Už od roku 2016 Elon Musk opakovaně sliboval, že stačí jen software a auta zvládnou jezdit sama na úrovni 4–5.
Jenže podle nejnovějších přiznání automobilky se to minimálně u vozidel vybavených starším počítačem HW3 (2019–2023) nikdy nestane.
Musk sice naznačil, že Tesla nabídne dodatečné úpravy, ale žádné konkrétní plány nepřišly. A to i přesto, že tisíce majitelů zaplatily statisíce korun navíc za balíček „Full Self-Driving“ (FSD).
Problémy i s čínskými úřady
Situaci ještě zhoršilo zavádění FSD v Číně. Krátce po spuštění musela Tesla systém přejmenovat, protože úřady označily původní název za zavádějící. Někteří majitelé navíc kvůli chybám softwaru nasbírali pokuty v řádu tisíců dolarů.
Nakonec plnohodnotné FSD dostali jen ti, kdo mají nejnovější hardware HW4 (od roku 2024). Ostatním zůstaly jen omezené funkce – a frustrace.
Kolektivní žaloba v Pekingu
Podle čínského blogu My Drive jeden z žalobců uvedl, že v roce 2019 zaplatil 56 000 juanů za Teslu s HW3 a FSD. Věřil Muskovým slibům i prodejci, který ho přesvědčoval, že cena FSD brzy vzroste. Realita? Cena balíčku sice v roce 2023 vyletěla až na 15 000 dolarů, ale pak zase klesla na 8 000.
Dnes se odhaduje, že v Číně je přes milion vozidel s HW3. Sedm majitelů už podalo žalobu u pekingského soudu v okrese Daxing. Žalují společnost Tesla Motors Sales and Service (Beijing) a požadují vrácení peněz i trojnásobnou náhradu škody. To by mohlo znamenat až 256 000 juanů (36 000 dolarů) pro každého žalobce.
Jak velký průšvih to může být?
Pokud soud rozhodne v neprospěch Tesly, otevírá se možnost hromadných žalob od tisíců dalších majitelů. V zemi, kde automobilka prodala obrovské množství vozů, by šlo o finančně i reputačně velmi bolestivý zásah.
A co vy? Jak se díváte na tvrzení o autonomním řízení? Napište nám do diskuze!