Japonský gigant Panasonic oznámil, že vyvíjí revoluční baterii, která by mohla posunout hranice elektromobility.
Konkrétně u Tesly Model Y by nová technologie znamenala prodloužení dojezdu o dalších 90 kilometrů – celkem by tak vůz dokázal ujet více než 725 km na jedno nabití. A to ještě nemusí být konečná. Podle inženýrů by baterie mohla zvýšit kapacitu až o 25 %, což by v ideálním případě prodloužilo dojezd o 145 km.
Partner Tesly od samého začátku
Panasonic není v elektromobilitě žádným nováčkem. Právě tato firma stála u zrodu spolupráce s Teslou, když se americká automobilka snažila dostat lithium-iontové články do prvních elektromobilů. Tehdy byl Panasonic jediný, kdo byl ochoten riskovat. Partnerství se vyplatilo – Tesla získala stabilního dodavatele a Panasonic si otevřel cestu k obrovskému byznysu. Jenže konkurence z Koreje a Číny mezitím nabrala na obrátkách a japonský výrobce začal ztrácet dech.
Jak to má fungovat
Nový návrh Panasonicu přichází s odvážnou změnou: při výrobě článků se zcela vynechá anoda. Místo toho se po prvním nabití sama vytvoří lithiová kovová anoda. Díky tomu zůstává uvnitř článku více prostoru pro aktivní katodové materiály – tedy nikl, kobalt a hliník. Výsledek? Vyšší hustota energie při zachování stejného objemu článku. Jinými slovy, do baterie se „vejde“ více výkonu, aniž by byla větší nebo těžší.
Dojezd přes 725 km a lehčí auta
Pokud se technologie osvědčí, Tesla Model Y – nejprodávanější elektromobil na světě – by mohl překonat hranici 725 kilometrů na jedno nabití. A to není vše. Panasonic tvrdí, že by se stejný princip dal využít i k výrobě menších a lehčích baterií. Automobilky by tak mohly nabídnout levnější vozy se stejným dojezdem, nebo naopak prémiové modely s extrémním dojezdem přes 800 kilometrů.
Kdy se jí dočkáme
Panasonic zatím neprozradil, kolik bude nová technologie stát, ani jak rychle se podaří spustit masovou výrobu. Termín je ale daný – baterie by měly být dostupné do konce roku 2027. Pokud se to podaří, mohlo by to být pro Teslu i celý trh s elektromobily zásadní.