Evropský trh s elektromobily zažil v dubnu 2025 moment, který by mohl změnit hru: BYD – čínský výrobce elektrických vozidel – poprvé v historii předběhl Teslu v počtu nově registrovaných čistě elektrických aut. Podle aktuálních dat společnosti JATO Dynamics to není jen drobný výkyv, ale signál hlubší změny.
BYD zaregistroval 7 231 nových BEV, zatímco Tesla zaostala s 7 165 kusy. Rozdíl pouhých 66 aut se může zdát malý, ale dopad je zásadní – a to nejen symbolicky. Tesla totiž dominovala evropskému trhu s elektromobily roky, zatímco BYD se mimo Norsko a Nizozemsko na kontinentu objevil teprve na konci roku 2022.
Evropané přecházejí. BYD šlape na plyn
Propad Tesly o 49 % oproti loňskému dubnu kontrastuje s růstem BYD o 359 % napříč celou Evropou. I pokud se započítají pouze čistě elektrická auta (BEV), BYD si připsal 159% růst. Zaznamenaná čísla odrážejí několik trendů:
-
Poptávka po cenově dostupných elektromobilech roste.
-
Čínské značky rozšiřují nabídku a přizpůsobují ji evropskému vkusu.
-
Tesla ztrácí image i tempo – částečně kvůli poklesu prodejů a reputačním problémům.
BYD navíc posiluje svou přítomnost v klíčových evropských zemích. Ve Velké Británii předběhl Fiat, Dacii i Seat, ve Francii předběhl Fiat a Seat, v Itálii porazil Seat, a ve Španělsku se umístil podobně vysoko – a to napříč všemi typy pohonů.
Evropští hráči reagují – ale zatím s rozpačitým výsledkem
Trh je v pohybu i mezi tradičními evropskými výrobci. Nová Škoda Elroq se stala nejprodávanějším elektromobilem měsíce se 7 998 registracemi. Následují Volkswageny ID.3, ID.7 a ID.4, nová Kia EV3 a elektrický Renault R5.
Jenže zatímco nové modely sbírají pozornost, zavedené elektromobily mají potíže. Prodej Tesly Model Y se propadl o 53 %, Volvo EX30 dokonce o 57 %. Není to jen o konkurenci – je to i o změně očekávání spotřebitelů.
Elektromobilita v Evropě dál sílí
Celkově bylo v dubnu 2025 17 % všech nových aut v Evropě plně elektrických, oproti 13,4 % o rok dříve. I podíl plug-in hybridů stoupl z 6,9 % na 9 %. Dohromady tedy elektromobily a plug-in hybridy tvořily více než čtvrtinu všech registrací.
A to nejlepší pro BYD teprve přijde: rozjíždí výrobu v maďarském závodě, připravuje BYD Dolphin Surf za 20 000 eur a má našlápnuto stát se klíčovým hráčem nejen v Evropě, ale i globálně.