Čínský gigant v oblasti elektromobility, BYD, dál šlape na plyn. Po převzetí distribuce v Německu se chystá převzít plnou kontrolu i nad australským trhem. Tento krok není jen obchodní formalitou – je to součást agresivní globální expanze, která mění mapu světové elektromobility.
Plná kontrola nad australskou distribucí
BYD oznámil, že převezme přímou distribuci svých elektromobilů v Austrálii, čímž naváže na strategii, kterou loni úspěšně zahájil v Německu. Tamní akvizice společnosti Hedin Electric umožnila BYD nastavit si vlastní distribuční model, kontrolovat ceny a posílit přítomnost značky. Teď přichází na řadu Austrálie.
Podle zakladatele a předsedy společnosti EVDirect Luka Todda se tím otevře nová fáze růstu: „Značka BYD tady jasně ukázala, že má potenciál. Nyní chceme vlastnictví elektromobilu zjednodušit a udělat ho dostupnějším než kdykoli dříve.“
Austrálie BYD miluje: čísla to dokazují
Od vstupu na trh v roce 2022 s modelem Atto 3 zažívá BYD v Austrálii raketový růst. Dnes nabízí šest různých modelů: od cenově dostupného Dolphin, přes střední SUV Sealion 6 a 7, až po sedan Seal a novinku Shark 6 – plug-in hybridní pick-up.
V dubnu se BYD Sealion 7 umístil na 5. místě mezi nejprodávanějšími elektromobily v zemi. Do žebříčku Top 10 se vešly i Atto 3 a Seal. Celkově měl BYD tři z deseti nejprodávanějších EV v Austrálii – výkon, který naznačuje, že značka už zdaleka není jen „nováček z Číny“.
Nižší ceny, větší dostupnost – a nová strategie
BYD nedávno uvedl novou výbavu „Essentials“, která snížila ceny napříč modelovou řadou. V době, kdy jsou ceny elektromobilů stále hlavní bariérou adopce, jde o zásadní krok.
S převzetím distribuce získá BYD flexibilitu v nastavení cen, marketingu a především péči o zákazníky. Lepší dostupnost servisních služeb a náhradních dílů je klíčem k upevnění důvěry zákazníků, obzvlášť na trzích jako Austrálie.
Evropská dominance? Jen začátek
BYD nedávno šokoval automobilový svět, když v dubnu 2025 poprvé předstihl Teslu v počtu nových registrací elektromobilů v Evropě. A to navzdory tomu, že do většiny evropských zemí vstoupil teprve před pár lety.
S uvedením modelu Dolphin Surf (alias Seagull) – jednoho z nejdostupnějších elektromobilů v Evropě – a s plánovanou výrobou v Maďarsku se BYD chystá zdvojnásobit své evropské prodeje na 186 000 kusů ještě letos.
Globální dominance je otázkou času
Evropa, Austrálie, Latinská Amerika, jihovýchodní Asie… BYD nevstupuje na zahraniční trhy opatrně – přichází s plným nasazením. Ať už jde o vlastní distribuční sítě, lokální výrobu, nebo cenově agresivní modely, čínská značka si buduje pevné základy pro globální dominanci.
A co dál? BYD už testuje ultrarychlou technologii nabíjení a nové typy baterií, které by mohly změnit pravidla hry nejen v elektromobilitě, ale v celém automobilovém průmyslu.