Hračky mají v životě dětí zásadní roli. I když nejsou v dohledu žádné hračky, děti si je vyrobí z čehokoliv, co najdou kolem sebe. Na první pohled by se mohlo zdát, že hračky jsou tu hlavně pro zábavu. Vždyť kdykoli má dítě volnou chvilku, sáhne po hračce, která zažene nudu a vtáhne ho do hry. Ovšem některé hračky nabízej mnohem více, například to, že dítě skvěle připraví na budoucnost. Patří mezi ně třeba hračky STEM.
Co znamená zkratka STEM?
Koncept STEM původně vznikl jako vědecký program na amerických univerzitách, aby studentům pomohl s rozvojem schopností, které jsou potřebné pro moderní dobu založenou na technologickém pokroku. Postupně se tento koncept rozšířil i na další oblasti vzdělávání, a uplatňuje se mimo jiné také u hraček pro děti školního i předškolního věku.
Název STEM tvoří velká písmena z anglických slov Science (věda), Technology (technologie), Engineering (inženýrství), Mathematics (matematika).
Cílem STEM hraček je děti vzdělávat pomocí hry a probouzet v nich další chuť k poznávání a prozkoumávání světa kolem nás a jeho zákonitostí.
Hračky, které inspirují k poznávání
Dalo by se říci, že každá hra dítě něčím, obohatí. V čem se ale liší hračky STEM od jiných hraček? U hraček STEM je kladen důraz především na vzdělávání, a to přes vlastní praktickou zkušenost. I vývoj kognitivního myšlení se u dětí uskutečňuje nejprve přes vnímání a jednání. Ještě než se dítě naučí mluvit a pojmenovávat věci, tak si s nimi hraje, prozkoumává, jak voní, jaké vydávají zvuky, co se s nimi dá dělat. Hračky STEM jsou vždy navržené tak, aby děti pobídly k poznávání a tvorbě, a inspirovali je k dalšímu objevování. Vycházejí přitom z toho, co je dětem blízké a s čím třeba běžně přicházejí do kontaktu. Ukazují to ale v jiném světle a souvislostech, na konkrétních příkladech demonstrují obecnější pravidla a principy. STEM hračky mohou být velmi rozmanité, používají různé modely a postupy podle toho, co daný obor vyžaduje. Děti tak mohou mít k dispozici věrný model lidského těla k poznávání anatomie, jindy zase 3D pero k objevování svých designérských schopností. Přesto mají mnoho společných výhod, mezi které patří:
-
vzdělávají v oblastech vědy a techniky
-
podněcují děti k prozkoumávání toho, co je baví
-
přinášejí zábavnou alternativu k pasivnímu používání technologií
-
podněcují děti k aktivnímu zapojení a hledání řešení
-
nabízejí více způsobů hry
-
mají více vrstev, které dítě může postupně objevovat
-
podporují kreativitu a jedinečnost
-
nekloužou po povrchu, ale jdou po podstatě toho, jak věci fungují
-
jsou pro děti atraktivní a dokáží udržet pozornost
-
motivují k dalšímu poznávání a objevování
-
baví nejen děti, ale i rodiče
STEM hračky ukazují dětem reálný svět takový, jaký je, ale přiměřeně jejich věku. Prostřednictvím hry děti sami přicházejí třeba na to, jak funguje gravitace, orgány lidského těla nebo se učí chápat základní principy matematiky. Přirozeně si “očichávají” oblasti, se kterými se dříve či později setkají ve škole nebo v dospělém životě. Snáze tak později překonají pochopitelný strach z některých předmětů nebo oblastí vědění. Bude to pro ně něco, co již poznali a doslova si to “osahali”.