Benzínová čistka ve Vietnamu: Zákaz pro 72 milionů skútrů už má datum

Foto: Unsplash

Vietnam dělá krok, který ještě před pár lety působil jako sci-fi – zavádí konkrétní datum, od kdy budou benzinové motocykly v ulicích hlavního města minulostí. A co víc: tento plán má ambici přerůst ve všeobecný zákaz spalovacích motorů v osobní dopravě.


Od 1. července 2026 se uzavírá první kapitola vietnamské „elektromobilní revoluce“ – a odehrává se na ulicích Hanoje, města, které je dnes zahlceno více než pěti miliony motorek. Nejprve se opatření dotkne klíčových čtvrtí Hoan Kiem a Ba Dinh, tedy centrální zóny s nejvyšší hustotou provozu, turistickým ruchem a znečištěním ovzduší. O rok později se zákaz rozšíří i mimo centrum – a postupně se přidají i automobily se spalovacími motory.

Konec spalovacího motoru? Ne hned. Ale začalo to.

Vietnam se tak stává jednou z prvních zemí jihovýchodní Asie s konkrétním plánem na zákaz benzinových vozidel – a jako první přichází s jasným harmonogramem. Cílem je úplně vyřadit benzinové motocykly do roku 2045, což je ambiciózní, ale vzhledem k dnešnímu stavu nezbytné. Země má totiž odhadem 72 milionů motocyklů – což je nejvyšší hustota motorek na obyvatele v celém regionu.

Zákaz není jen o ekologii, ale i o zdraví a životní kvalitě. V Hanoji jsou motorky hlavním zdrojem emisí jemných částic PM2.5 a hluku. Podle úředníků by přechod na tichý, bezemisní elektrický pohon mohl dramaticky změnit charakter městského prostředí.

Elektrická infrastruktura roste – ale nestačí

Přestože značky jako VinFast nebo Selex Motors už dnes prodávají desítky tisíc elektrických motocyklů, je jejich podíl na celkovém motocyklovém trhu nízký – okolo 5 %. Důvodem jsou typické bariéry: vyšší pořizovací cena, obavy z dojezdu a zatím omezená síť dobíjecích (či výměnných) stanic.

Selex tento problém řeší výměnnými bateriemi, VinFast buduje vlastní ekosystém – ale národní síť, která by přechod urychlila, zatím chybí. Vláda proto plánuje podpůrná opatření – finanční pobídky pro domácnosti i firmy, dotace na elektrické skůtry a rozšíření infrastruktury v rámci veřejné dopravy.

Replikovatelný model pro celou Asii?

Vietnamský plán přichází v době, kdy se města v jihovýchodní Asii dusí vlastní mobilitou. A právě Vietnam může sehrát roli průkopníka. Ho Či Minovo Město i Da Nang už oznámily, že budou vývoj v Hanoji sledovat jako testovací případ – a v případě úspěchu se připojí.

Pokud se přechod podaří, vietnamská strategie může sloužit jako model pro další rozvojové země, kde elektromobilita znamená nejen ekologickou volbu, ale také cestu ke klidnějším a čistějším městům.

Life24.cz je magazínový web zabývající se nejen aktualitami z domova i ze světa, ale také komentováním aktuálního politického dění nejen na české scéně. Najdete zde tedy především zajímavé rozhovory, recenze produktů, informace o cestování, nebo také například informace o domácích mazlíčcích. Zkrátka vše co vás zajímá.

Podívejte se i na naše další weby:

www.testyojetin.cz

www.cestyavylety.cz

www.cartrax.cz

 

 

 


Life24.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz

 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.life24.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 Life24.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.