Nové obchodní politiky Severní Ameriky a Evropy se snaží zastavit příliv levných modelů elektromobilů z Číny a čínské společnosti zkoumají způsoby, jak tyto politiky otupit.
Továrna na elektromobily BYD v Turecku
Před několika dny začala Evropská unie uplatňovat nová cla na elektromobily dovážené z Číny. Minulý týden také deník South China Morning Post informoval, že Turecko brzy oznámí dohodu se společností BYD o výstavbě továrny na elektromobily v hodnotě 1 miliardy dolarů, která bude postavena v západní části Turecka. Tato továrna tak velmi posílí přítomnost společnosti BYD v Evropě. Turecko sice není součástí Evropské unie, ale je členem celní unie mezi Evropskou unií a Tureckem. Od společnosti BYD se tak může jednat o velmi chytrý tah, protože se EU bude muset rozmyslet, jestli bude vymáhat nová cla na automobily ze země, se kterou má uzavřenou zvláštní obchodní dohodu. Společnost BYD možná počítá s tím, že ne.
Proč Turecko?
Možná proto, že Turecko 5. července oznámilo, že odvolává již oznámené plány na uvalení dodatečného 40procentního cla na všechna vozidla z Číny s odkazem na snahu podpořit investice. Toto rozhodnutí následovalo po rozhovorech mezi Erdoganem a čínským prezidentem Si Ťin-pchingem ve čtvrtek během zasedání Šanghajské organizace pro spolupráci v kazašské Astaně.
BYD stále roste
Společnost BYD se stala největším prodejcem automobilů v Číně i největším prodejcem elektrických vozidel na světě a slíbila, že v příštích letech přiveze do Evropy své levnější elektromobily, včetně hatchbacku Seagull, který by se podle očekávání vedení měl prodávat za méně než 20 000 eur (cca 500 tisíc korun). Minulý týden otevřela společnost BYD novou továrnu v Thajsku a převzala také bývalou továrnu Fordu v Brazílii. Údajně také zkoumá možnosti umístění továrny v Mexiku.
Prodeje společnosti BYD se ve druhém čtvrtletí vyšplhaly na rekordních 982 747 vozů, což je o více než 40 % více než před rokem. Přestože prodeje společnosti v Evropě zatím váznou, společnost v regionu vyvíjí velkou marketingovou aktivitu, která začíná tím, že převzala místo Volkswagenu jako hlavního sponzora fotbalového mistrovství Evropy.