BYD znovu přepisuje pravidla hry v oblasti dostupné elektromobility. Jeho nejprodávanější městský model Seagull (v Evropě uvedený jako Dolphin Surf) nyní přichází s novou variantou, která kombinuje atraktivní cenu a prodloužený dojezd – a to v době, kdy Evropa hledá způsoby, jak masově rozšířit elektromobily a zároveň čelit rostoucím nákladům.
Cenový tlak, který evropská konkurence neustojí?
Na domácím trhu v Číně začíná nový Seagull 405km Free na pouhých 78 800 juanech (v přepočtu přibližně 11 000 USD). To je částka, kterou tradiční evropští výrobci nenabídnou ani za spalovací modely – natož za elektromobil s plnohodnotnou výbavou.
Zásadní přidanou hodnotou je také dojezd 405 km (CLTC) díky větší 38,9kWh baterii. V této třídě vozidel jde o výjimečný parametr, který může znamenat reálnou využitelnost i mimo městské prostředí. V nabídce zůstává i základní verze s 30,1kWh baterií a dojezdem 305 km.
Nová technologie, inteligentní výbava
BYD navíc implementoval do nového modelu i svůj ADAS systém „God’s Eye“, čímž se Seagull stal vůbec nejdostupnějším elektromobilem s inteligentním asistentem řízení. Zatímco západní značky podobné technologie nabízejí pouze u prémiových verzí nebo za příplatek, BYD je integruje napříč modelem – bez navýšení ceny.
Dopady na evropský trh
Dolphin Surf, evropská verze Seagullu, byla uvedena letos s cenou od 22 990 eur, což je i tak výrazně levnější než většina konkurence v daném segmentu. Varianta „Boost“ s dojezdem až 507 km (WLTP) začíná na 24 990 eur, čímž míří nejen na městské uživatele, ale i na širší cílovou skupinu hledající elektromobil do běžného provozu.
Pro evropský trh může být Seagull klíčovým hráčem. Nízká cena, slušný dojezd a bohatá výbava jsou v době, kdy se evropské automobilky potýkají s vysokými výrobními náklady a regulatorními tlaky, přesně tím, co může urychlit přechod k elektromobilitě – nebo přinejmenším vystavit evropský trh nevídanému cenovému stresu.
Při současné napjaté debatě o clech na čínská EV se Seagull/Dolphin Surf stává přímo symbolem výzvy pro evropské výrobce – a pravděpodobně i katalyzátorem zásadních tržních změn.