Tesla právě přišla o jednoho ze svých nejvýše postavených manažerů. Omead Afshar, dlouholetý insider v týmu Elona Muska, dostal padáka. Byl zodpovědný za klíčové trhy – Severní Ameriku a Evropu, které tvoří páteř Muskova byznysu. A podle Forbesu už není ve firmě.
Těžko říct, jestli kariéru Omeada Afshara popsat jako strmý vzestup nebo jako jízdu na horské dráze. Začínal jako biomedicínský inženýr. Pak byl pár let ve zdravotnických firmách. A pak najednou: kancelář Elona Muska. Byl u něj blízko, velmi blízko. Po odchodu Samuela Tellera, bývalého šéfa Muskova personálu, Afshar převzal roli neoficiální pravé ruky. Organizoval, řídil, zařizoval. Byl to on, kdo měl řídit výstavbu Gigafactory Texas. Musk ho chválil, spoléhal na něj.
Skleník, který (ne)existoval
V roce 2022 se na Afshara zaměřilo interní vyšetřování Tesly. Důvod? Zvláštní objednávka "speciálního skla". Mluvilo se o tajném projektu, o využití firemních peněz pro něco, co nebylo úplně v souladu s Teslou. V zákulisí se šuškalo o Muskově plánu postavit si soukromý skleník poblíž Austinu.
Ten projekt nikdy nevznikl, ale stopy zůstaly. Podle biografie Waltera Isaacsona měl Afshar projekt řídit. A odpovědnost? Tu vzal na sebe. Tesla mlčela a Musk ho následně přesunul do SpaceX.
Po dvou letech se Afshar vrátil do Tesly. Tentokrát v silnější pozici než dřív: viceprezident pro provoz v Severní Americe a Evropě. Zodpovědný za výrobu, dodávky, prodej. V době, kdy se trhy otřásaly a konkurence sílila.
Ale teď je konec.
Proč právě teď?
Tesla čelí propadu poptávky. V USA i v Evropě. Slevy, bonusy, marketing – nic nezabírá. V Číně? Tam je to ještě horší. Prodeje klesají, sklady se stále plní. A když se firmě nedaří, první na řadě bývají manažeři. Podle zdrojů Forbesu byl Afshar osobně zodpovědný za regiony, které teď Tesle hoří pod rukama. Nedostatečný růst, konkurence nabírá na síle, a Tesla nemá kam ustoupit.
Firma už dříve tvrdila, že za špatné výsledky v Q1 může přechod na nový Model Y. Jenže Q2 už tuhle výmluvu nemá. A předběžné čísla ukazují, že Tesla by mohla meziročně dodat o hrozivých 90 000 vozů méně.
Co to znamená?
Odchod Afshara je signál, že v Tesle se utahují šrouby. Elon Musk je notoricky známý tím, že drží vysoké nároky – a když je někdo nesplní, je rychle pryč. Afshar nebyl obyčejný manažer. Byl to insider, důvěrník. A když padl on, další změny mohou následovat.
Tesla se musí rychle nadechnout. Trh se mění. Elektromobily zažívají revoluci – ale Muskova Tesla má za sebou nejtěžší kvartály od dob Modelu 3. A konkurence jako BYD, Hyundai, Stellantis nebo čínští dravci nepolevují.
Jedno je jisté: Tesla už není jediná ve hře. A čas na změny, ať už ve vedení, nebo v produktech, běží.