Evropa řeší konference, Čína staví nabíječky. A hned 100 000

Foto: Unsplash

Čína znovu dokazuje, že to s elektromobilitou myslí vážně. Tentokrát s plánem, který by mohl výrazně změnit hru – do roku 2027 má vyrůst více než 100 000 ultrarychlých veřejných nabíjecích stanic.


Nejde přitom o běžné „rychlonabíječky“, jaké známe z Evropy. Cílem jsou zařízení, která zvládnou dodat energii během 10 až 30 minut, ideálně na cestách, kde to řidiči potřebují nejvíc – tedy na dálnicích, odpočívadlech a ve městech s vysokou hustotou provozu.

Dálnice jako páteř nové infrastruktury

Národní komise pro rozvoj a reformy (NDRC) v pondělí vyzvala regionální úřady, aby urychleně připravily stavební plány. Prioritu mají místa s největším provozem – například dálniční odpočívadla, kde během svátků nabíječky často nestíhají.

Jde o důležitý krok, protože Čína už má na silnicích přes 31 milionů elektromobilů. To je téměř 9 % celkového vozového parku. Ale nabíjecí síť zatím nestačí držet krok. Květnová statistika uvádí 14,4 milionu stanic – to znamená jednu na zhruba každá dvě auta.

Rychlost nestačí - zatím

Není to jen o množství. Nová generace elektromobilů, především s 800V architekturou, dokáže využít vyšší výkon. Jenže aby auta jako NIO, Zeekr nebo XPeng nabila opravdu rychle, musí mít odpovídající infrastrukturu. A právě ta teď chybí.

Nové stanice mají být nejen výkonné, ale i chytré. Čína počítá s dynamickým cenovým modelem, který má motivovat řidiče k nabíjení mimo špičku. Do hry se navíc zapojí solární panely a bateriová úložiště, která pomohou stabilizovat spotřebu a snížit zatížení sítě.

Veřejnost na prvním místě

NDRC výslovně zdůraznila, že všechny nové rychlonabíječky musí být přístupné veřejnosti. To je zásadní změna. V současnosti je totiž mnoho výkonných stanic – včetně nejmodernějších od BYD – dostupných pouze pro vybrané značky.

Aby se nová infrastruktura vyplatila i ekonomicky, stát nabízí provozovatelům desetileté nájemní smlouvy a podporu formou lokálních vládních dluhopisů.

Cíl: síť, která stíhá poptávku

V roce 2024 bylo v Číně z celkových 11,4 milionu nabíjecích bodů pouze 3,3 milionu veřejně přístupných. Tento nepoměr má nový plán zásadně vyrovnat.

Čína tím potvrzuje svou roli naprostého lídra v elektrifikaci dopravy. A zatímco Evropa diskutuje o standardech, Čína staví. Rychle, pragmaticky a s cílem připravit se na masovou vlnu elektromobility, která teprve přijde.

Life24.cz je magazínový web zabývající se nejen aktualitami z domova i ze světa, ale také komentováním aktuálního politického dění nejen na české scéně. Najdete zde tedy především zajímavé rozhovory, recenze produktů, informace o cestování, nebo také například informace o domácích mazlíčcích. Zkrátka vše co vás zajímá.

Podívejte se i na naše další weby:

www.testyojetin.cz

www.cestyavylety.cz

www.cartrax.cz

 

 

 


Life24.cz 

CarTrax, s.r.o.
Rybná 716/24
110 00   Praha 1 

IČO: 10827226
Šéfredaktor: Pavel Foltýn
info@cartrax.cz

 

Ochrana soukromí

Nastavení soukromí

Obsah internetových stránek www.life24.cz (dále jen „Web“) jakož i jejich celkový vzhled, a to včetně loga a jeho částí, jsou autorským dílem ve smyslu zákona č. 121/2000 Sb. (Autorský zákon). Web zároveň obsahuje vyobrazení ochranných známek a audiovizuální obsah, jehož vlastníkem a/nebo oprávněným uživatelem je Provozovatel. Provozovatel je tak v souladu se zákonem. č. 121/2000 Sb. oprávněn vykonávat veškerá majetková práva k Webu. Jakékoliv užití textového, grafického nebo audiovizuálního obsahu Webu jinak, než v případech výslovně vymezených zákonem, zejména pak užití obsahu formou šíření, kopírování, napodobování nebo jiného zpracování, je bez písemného souhlasu Provozovatele zakázáno.
© 2020 Life24.cz. All Rights Reserved. Created by BestSite. Powered by Tele3.