Čína znovu dokazuje, že to s elektromobilitou myslí vážně. Tentokrát s plánem, který by mohl výrazně změnit hru – do roku 2027 má vyrůst více než 100 000 ultrarychlých veřejných nabíjecích stanic.
Nejde přitom o běžné „rychlonabíječky“, jaké známe z Evropy. Cílem jsou zařízení, která zvládnou dodat energii během 10 až 30 minut, ideálně na cestách, kde to řidiči potřebují nejvíc – tedy na dálnicích, odpočívadlech a ve městech s vysokou hustotou provozu.
Dálnice jako páteř nové infrastruktury
Národní komise pro rozvoj a reformy (NDRC) v pondělí vyzvala regionální úřady, aby urychleně připravily stavební plány. Prioritu mají místa s největším provozem – například dálniční odpočívadla, kde během svátků nabíječky často nestíhají.
Jde o důležitý krok, protože Čína už má na silnicích přes 31 milionů elektromobilů. To je téměř 9 % celkového vozového parku. Ale nabíjecí síť zatím nestačí držet krok. Květnová statistika uvádí 14,4 milionu stanic – to znamená jednu na zhruba každá dvě auta.
Rychlost nestačí - zatím
Není to jen o množství. Nová generace elektromobilů, především s 800V architekturou, dokáže využít vyšší výkon. Jenže aby auta jako NIO, Zeekr nebo XPeng nabila opravdu rychle, musí mít odpovídající infrastrukturu. A právě ta teď chybí.
Nové stanice mají být nejen výkonné, ale i chytré. Čína počítá s dynamickým cenovým modelem, který má motivovat řidiče k nabíjení mimo špičku. Do hry se navíc zapojí solární panely a bateriová úložiště, která pomohou stabilizovat spotřebu a snížit zatížení sítě.
Veřejnost na prvním místě
NDRC výslovně zdůraznila, že všechny nové rychlonabíječky musí být přístupné veřejnosti. To je zásadní změna. V současnosti je totiž mnoho výkonných stanic – včetně nejmodernějších od BYD – dostupných pouze pro vybrané značky.
Aby se nová infrastruktura vyplatila i ekonomicky, stát nabízí provozovatelům desetileté nájemní smlouvy a podporu formou lokálních vládních dluhopisů.
Cíl: síť, která stíhá poptávku
V roce 2024 bylo v Číně z celkových 11,4 milionu nabíjecích bodů pouze 3,3 milionu veřejně přístupných. Tento nepoměr má nový plán zásadně vyrovnat.
Čína tím potvrzuje svou roli naprostého lídra v elektrifikaci dopravy. A zatímco Evropa diskutuje o standardech, Čína staví. Rychle, pragmaticky a s cílem připravit se na masovou vlnu elektromobility, která teprve přijde.