Ropní nostalgici rádi tvrdí, že výroba baterií pro elektromobily je „špinavá“ stejně jako těžba ropy. Jenže zapomínají dodat, že zatímco ropa po spálení zmizí navždy, materiály z baterií se dají znovu použít — a dnes už téměř beze ztrát.
Baterie, které se neztrácí, ale vrací do oběhu
Nový recyklační program, který vznikl pod dohledem čínských výzkumníků a průmyslových partnerů, dosahuje efektivity přes 99 % u klíčových kovů, jako je nikl, kobalt a mangan, a více než 96 % u lithia.
To znamená, že z jedné staré baterie se dá téměř úplně vyrobit nová — bez nutnosti znovu těžit vzácné suroviny.
Konec chaosu: jasná pravidla pro celý průmysl
Za tímto úspěchem stojí 22 nových národních standardů, které poprvé nastavují jednotný rámec pro celý proces — od sběru a demontáže baterií až po jejich chemické zpracování.
Tyto normy propojují výrobce, recyklační firmy, dodavatele surovin i výzkumné instituce a vytvářejí přesně definované postupy pro automobilový, námořní i energetický sektor.
Například standardy s názvy jako
-
„Specifikace recyklace a demontáže baterií pro vozidla“
-
nebo „Detekce zbývající energie baterií pro vozidla“
zajišťují, že recyklace probíhá bezpečně, efektivně a je kontrolovatelná v každé fázi.
Od odpadu k energii
Díky těmto pravidlům se staré baterie mění z odpadu na cenný zdroj surovin. Některé regiony, jako španělská Melilla, už navíc využívají vysloužilé baterie elektromobilů jako zásobárnu energie při výpadcích proudu – místo toho, aby skončily na skládkách.
Co to znamená pro elektromobilitu
Ještě před pár lety se recyklace baterií považovala za „největší slabinu“ elektromobilů. Dnes je to naopak jeden z největších argumentů pro ně. Díky tomu, že se cenné kovy recyklují s efektivitou přes 99 %, baterie už nejsou ekologickou zátěží, ale součástí uzavřeného a udržitelného cyklu.