Elon Musk znovu přehodnocuje své velkolepé sliby. Po letech, kdy sliboval flotilu plně autonomních aut zaplavujících americká města, se robotaxi projekt Tesly zadrhává – tentokrát na úplně základní věci: povoleních.
Z megaplánu na osm měst
Musk původně mluvil o tom, že do konce roku 2025 bude polovina Američanů jezdit v Teslách bez řidiče. Teď cíl prudce zmenšil – místo celé země slibuje spuštění služby v osmi až deseti městech během několika měsíců.
Jenže podle nových informací ani tohle není reálné.
Tesla nemá vyřízené ani papíry
Podle deníku The Information Tesla stále nedokončila dokumentaci, kterou potřebuje, aby mohla v Arizoně a Nevadě vůbec nabídnout jízdy "robotaxíkem". Oba státy přitom Musk zmiňoval jako klíčové pro start projektu. Třetí kandidát, Florida, má sice volnější regulace, ale i tam půjde spíš o politické gesto než skutečnou službu.
V Kalifornii zatím jen marketing
V domovské Kalifornii se situace Tesly dá shrnout jednoduše: „Robotaxi“ tam sice jezdí, ale stále s člověkem za volantem.
Tesla totiž nemá povolení pro plně autonomní provoz. To má naopak její hlavní konkurent – Waymo od Googlu, který už běžně provozuje robotaxíky v San Franciscu a Los Angeles.
A zatímco Waymo transparentně zveřejňuje data o bezpečnosti a zásazích řidičů, Tesla o povolení ani nepožádala – pravděpodobně proto, že by musela odhalit statistiky, které by mohly zpochybnit její „autonomní“ marketing.
Muskův miliardový sen naráží na úřady
Pro Muska je robotaxi víc než jen další projekt – je to základ celé budoucnosti Tesly. Slouží jako klíčová součást jeho plánu přeměnit Teslu z automobilky na firmu zaměřenou na autonomní řízení a humanoidní robotiku.
Na této vizi stojí i jeho nový kompenzační balíček, o kterém budou akcionáři hlasovat už příští týden. Aby ho získal, musí Tesla mimo jiné uvést do provozu milion robotaxi a dosáhnout tržní hodnoty 8,5 bilionu dolarů – což je momentálně zhruba trojnásobek hodnoty celého amerického automobilového trhu.
„Cybercab“? Zatím jen sci-fi
Zatímco Waymo a Cruise už provozují flotily bez řidičů, Tesla stále testuje přestavěné Modely Y. Speciální dvoumístný Cybercab bez volantu se má vyrábět nejdřív v roce 2026 – a i to možná s velkým kompromisem.
Tesla totiž podle posledních informací zvažuje, že do něj volant nakonec přidá, aby vůbec mohla projít schvalovacím procesem.
 
                                                            