Japonský výrobce automobilů Nissan oznámil radikální změnu směru: v rámci ozdravného plánu Re:Nissan do roku 2027 propustí celkem 20 000 zaměstnanců a zavře sedm z 17 výrobních závodů. Klíčovým cílem je dosažení ziskovosti do fiskálního roku 2026, a to zejména v oblasti elektromobility, kde Nissan zatím výrazně zaostává za konkurencí z Číny, Koreje i USA.
Elektromobilita jako priorita
Nissan otevřeně přiznává, že dosavadní přístup k vývoji EV byl příliš roztříštěný a drahý. Nově chce snížit variabilní náklady o 250 miliard jenů, především zjednodušením konstrukce a redukcí počtu dílů až o 70 %. Počet platform bude zredukován z 13 na pouhých 7 do roku 2035 – což umožní nejen rychlejší vývoj, ale i nižší hodinové náklady na inženýry (snížení o 20 %).
Nissan také osekává produktové plány. Tři připravované EV projekty byly zrušeny a dva elektrické crossovery pro Severní Ameriku byly posunuty o několik měsíců až jeden rok. Model s interním označením PZ1K má jít do výroby až v lednu 2028, jeho sourozenec z dílny Infiniti (PZ1J) v květnu téhož roku.
Výroba a dodavatelský řetězec: méně továren, méně dodavatelů
Vedle propouštění přichází také zrušení plánované LFP baterkárny v Kjúšú, uzavření továrny ve Wu-chanu (Čína) a drastická konsolidace dodavatelského řetězce. Nissan chce spolupracovat s méně, ale silnějšími dodavateli, a tím zvýšit robustnost logistiky – zejména u klíčových komponentů pro elektromobily.
Byla také vytvořena speciální transformační kancelář, která má 300 odborníků s mandátem vynucovat úsporná opatření napříč firmou. Paralelně bude 3 000 techniků převedeno z pokročilého vývoje do týmů pro nákladovou efektivitu.
Zaměření na klíčové trhy a segmenty
Nissan nově přehodnocuje i své geografické priority. Spojené státy, Čína, Japonsko, Evropa, Blízký východ a Mexiko zůstávají středobodem vývoje. V Evropě plánuje rozšíření nabídky elektrických SUV nižší střední třídy (B a C segment), v Číně naopak posílení nabídky NEV modelů přizpůsobených lokální poptávce.
Prémiová značka Infiniti dostane nový impuls – hlavně v Severní Americe, kde se připravuje více hybridních a čistě elektrických modelů.
Spolupráce s Renaultem, Mitsubishi i Hondou
Nissan se i nadále opírá o aliance s Renaultem a Mitsubishi. Nový elektromobil pro Mitsubishi, určený pro severoamerický trh, bude založen na další generaci Nissanu Leaf. V Evropě vznikne elektrická Micra ve francouzském závodě Renaultu, postavená na stejné platformě jako Renault 5.
Kooperace s Hondou v oblastech softwaru a elektrifikace pokračuje, i když rozhovory o hlubší fúzi zatím zkrachovaly.
Co to znamená?
Nissan neodchází z trhu EV – naopak, reálně přehodnocuje očekávání i zdroje. Z luxusu nadměrného vývoje se firma přesouvá ke štíhlému a cílenému přístupu, podobnému tomu, co dnes úspěšně demonstrují čínští hráči. Změna nebude snadná, ale pokud firma ustojí přechodné období, může se do 2026–2028 stát zpět relevantním hráčem v globální elektromobilitě.