Od ledna 2025 zavedlo 18 nizozemských měst tzv. zóny s nulovými emisemi pro nákladní dopravu (ZEZ-F) – a výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Podle nejnovější analýzy organizace Clean Cities právě tato města (a jejich okolí) zaznamenávají nejrychlejší přechod na elektromobilitu v celé Evropě.
Jen během první poloviny roku 2025 bylo 78 % nově registrovaných dodávek v Nizozemsku plně elektrických – zatímco průměr v EU činil jen 9 %.
Zároveň se prodej elektrických nákladních vozidel zvýšil o 188 % oproti předchozímu roku. Jinými slovy – každý pátý nový elektrický náklaďák prodaný v Evropě pochází z Nizozemska.
Méně hluku, čistší ulice a jasná pravidla
Zavedení ZEZ-F podle Clean Cities přineslo viditelný efekt: v městech se zónami i v jejich sousedství výrazně klesl počet dieselových vozidel.
Podíl elektrických dodávek v těchto oblastech vzrostl o 6 %, zatímco mimo zóny pouze o 2 %.
„Zóny s nulovými emisemi přinášejí rozhodující změnu,“ uvedla Barbara Stoll, ředitelka iniciativy Clean Cities.
„Firmám dávají jistotu, že se jim investice do elektromobility vyplatí, a městům vrací život – méně hluku, čistší vzduch a bezpečnější ulice.“
Podle analýzy tak zóny fungují nejen jako ekologické opatření, ale i jako ekonomický stimul, který nutí dopravce modernizovat vozové parky a snižovat provozní náklady.
Úspěch díky dotacím a přísným kontrolám
Zavedení ZEZ-F by ale samo o sobě nestačilo. Úspěch podle Clean Cities stojí na kombinaci regulace a podpory.
Nizozemské firmy mohly využívat dotace na nákup elektrických dodávek, daňové úlevy a osvobození od poplatků, zatímco obce získaly státní příspěvky na zavádění infrastruktury.
Kontrola pravidel je přitom přísná – kamery automaticky rozpoznávají registrační značky a za porušení pravidel hrozí vysoké pokuty.
Elektromobilita už dává ekonomický smysl
Většina nizozemských dopravců, kteří díky ZEZ-F přešli na elektromobily, potvrzuje, že celkové náklady na provoz elektrických dodávek jsou už dnes nižší než u dieselů. Vyšší pořizovací cena zůstává sice problémem, ale s ohledem na úsporu paliva, servis i výjimky z městských poplatků se elektromobily vyplácí už během několika let.
Nizozemsko tak slouží jako ukázkový příklad, že přísná pravidla mohou nastartovat změnu – a že přechod na čistou dopravu nemusí být jen ekologickým závazkem, ale i dobrým obchodem.