Francouzská automobilka Renault oznámila plán, který může výrazně změnit evropský trh s elektromobily. Připravuje nové levné elektromobily s cenou pod 20 000 eur, a to bez závislosti na čínské výrobě.
Klíčem má být přechod na LFP baterie (lithium-železo-fosfát) – technologii, kterou Čína už roky využívá, zatímco Evropa ji dlouho odmítala jako „zastaralou“.
Podle španělského webu Motorpasión Renault dokáže díky LFP bateriím snížit výrobní náklady až o 40 %. A právě to by mělo umožnit cenový průlom, po kterém zákazníci už roky volají.
Proč právě LFP baterie?
Evropské automobilky dlouho sázely na dražší NMC baterie (nikl–mangan–kobalt), které nabízejí vyšší hustotu energie. Jenže jejich cena i výroba závisí na drahých a geopoliticky rizikových surovinách.
LFP baterie mají několik zásadních výhod:
-
jsou levnější a odolnější,
-
neobsahují kobalt ani nikl,
-
méně se zahřívají, a jsou tedy bezpečnější,
-
snáz se vyrábějí v Evropě.
To samé už dávno pochopily čínské automobilky jako BYD, MG nebo Leapmotor, které díky LFP zaplavují Evropu levnými elektroauty. Renault teď tuto realitu přijímá a rozhodl se přestat předstírat, že to „nějak ustojí“ s drahou evropskou výrobou.
Návrat ikon za elektrickou cenu
Renault už letos ukázal, že to myslí vážně, když představil návrat legendárního modelu Renault 5. Teď potvrzuje, že další na řadě je nové elektrické Twingo, které má přímo konkurovat modelu BYD Dolphin. Očekávaná startovací cena: kolem 17 000 eur.
Tento cenový tlak je součástí širší strategie Renaultu – ve spolupráci s dceřinou značkou Ampere chce snížit náklady na výrobu elektroaut o 40 % a vrátit evropské automobilky do hry.
Renault: „Evropě vrátíme dostupná auta“
Generální ředitel Renaultu Luca de Meo to řekl jasně:
„Chceme dělat elektromobily dostupné pro Evropany. Bez kompromisů a bez závislosti na Číně.“
Ampere má být symbolem této změny – evropská technologie, evropský vývoj, evropské výrobní závody.
Renault tak jako jeden z prvních velkých evropských hráčů pochopil, že budoucnost není v luxusních elektromobilech za 50 000 €, ale v dostupných autech pro běžné lidi.