Ještě loni se zdálo, že Tesla ve Švédsku prorazila. Rok 2024 byl její dosud nejsilnější – průměrně 1 825 dodaných vozů měsíčně, a to i přes vleklé spory s odbory a výzvy k bojkotu. Jenže letos je všechno jinak.
V dubnu 2025 bylo ve Švédsku registrováno pouhých 203 vozů Tesla. Meziročně jde o propad o 80 %. A co je horší – za celý letošní rok klesl měsíční průměr na 533 vozidel, což je o 71 % méně než vloni.
Spousta aut na skladě. Ale zákazníci nepřicházejí
Auta přitom k dispozici jsou. Tesla má stále slušné zásoby staršího Modelu Y, a nový Model Y AWD se prodává už dva měsíce. Dostupnost? Prakticky okamžitá. Dodávky do několika dní. Přesto si zákazníci nechávají ruce v kapsách.
Je to zvláštní situace. V jiných evropských zemích, třeba v Nizozemsku nebo Dánsku, se Model Y stále prodává dobře. Ale ve Švédsku poptávka prostě mizí.
Politika, odbory a změny nálady
Dá se říct, že k tomu vedla kombinace faktorů. Spory s odborovou organizací IF Metall a bojkot ze strany veřejných institucí nabraly během zimy na síle. Některé flotilové zakázky byly od Tesly staženy.
K tomu se přidaly komentáře Elona Muska, které se v očích části švédské veřejnosti staly toxickými. A ačkoliv se zdálo, že značka je na severu odolná vůči výkyvům, aktuální čísla říkají pravý opak.
Naděje? Možná Model Y s pohonem zadních kol
Tesla má v plánu začít v květnu dodávat Model Y RWD – levnější variantu se zadním pohonem. Jenže to může být střela mimo terč. Ve Švédsku se většina zákazníků jasně přiklání k verzím s pohonem všech kol, především kvůli zimním podmínkám a bezpečnosti.
Modely RWD se na severu prodávají jen výjimečně. A ani cena zatím nevypadá natolik atraktivně, aby přiměla zákazníky změnit názor.
Co bude dál?
V tuto chvíli je jasné jediné: Tesla ve Švédsku ztrácí půdu pod nohama. Míra propadu není jen sezónní výkyv, ale jasný signál, že lokální značka trpí – ať už kvůli reputaci, změnám v dotacích, nebo prostě proto, že trh je přesycený a zákazníci chtějí něco jiného.
Tesla sice ještě neřekla poslední slovo, ale pokud nenajde způsob, jak získat zpět důvěru švédských řidičů, může přijít o jeden ze svých kdysi nejspolehlivějších evropských trhů.