Tohle se ještě nestalo. Volkswagen po 40 letech působení na čínském trhu poprvé zavírá vlastní továrnu. Spolu se svým dlouholetým partnerem SAIC končí provoz závodu v Nankingu, kde se ještě donedávna vyráběly vozy jako VW Passat nebo Škoda Superb – výhradně se spalovacím pohonem.
Malý zájem, špatná poloha, velké změny
Zpráva o konci se v kuloárech šířila už vloni, ale nyní je potvrzená: Volkswagen opouští výrobní závod, který otevřel teprve v roce 2008 a jehož kapacita byla původně nastavena na 360 tisíc vozů ročně. Jenže v posledních letech jel závod sotva na polovinu.
Důvodů je víc:
-
Drastický pokles poptávky po spalovacích vozech v Číně
-
Nemožnost snadno přestavět závod na elektromobily, kvůli poloze blízko centra města
-
Složitá logistika a omezený prostor pro modernizaci
Volkswagen tak místo drahé přestavby raději zavírá. Výrobu modelů Passat a Superb přesune do závodu v Yizhengu, který leží asi 70 kilometrů dál.
Symbolický moment: Nanking je první, ale nebude poslední
Tohle však není jen uzavření jednoho závodu. Je to signál, že éra spalovacích motorů v Číně rychle končí. Čínský trh je dnes posedlý elektromobily. A Volkswagen – tradiční lídr – v téhle změně nestíhá tempo s domácími značkami, jako jsou BYD nebo Nio.
Zavírání spalovací výroby v Nankingu je tedy jen prvním krokem. Některé části koncernu – jako výzkumné centrum v Antingu – sice přežívají, ale trend je jasný: elektromobil nebo nic.
Co bude s 2500 zaměstnanci?
Zůstává otázka: Co dál s lidmi?
Volkswagen zatím mlčí o tom, kolik zaměstnanců z Nankingu se přesune do Yizhengu. Ale dobře vyškolení lidé z německé automobilky budou na čínském trhu žádaným zbožím. Start-upy vyrábějící elektromobily nabírají ve velkém. A možná právě tam povede další krok pracovníků z bývalé továrny VW.