Waymo – lídr v oblasti autonomního řízení – a Toyota – největší světový výrobce automobilů – oznámili, že jednají o vývoji společné platformy pro vozidla s autonomním řízením. Cílem je propojit špičkový software Waymo s hardwarovou a produkční silou Toyoty – nejen pro flotily, ale možná i pro budoucí osobní elektromobily.
Waymo, vlastněná mateřskou společností Google (Alphabet), se za posledních několik let stala globálním lídrem v provozu autonomních robotaxi. Po milionech kilometrů bez řidiče ve městech jako Phoenix, San Francisco či Los Angeles nyní společnost hledá způsob, jak své know-how přenést i do osobních vozidel.
To je přesně místo, kde do hry vstupuje Toyota. Obě firmy oznámily předběžnou dohodu, podle které chtějí spolupracovat na nové hardwarové a softwarové platformě pro autonomní řízení, s potenciálním využitím nejen v komerčních flotilách, ale i ve vozech pro běžné řidiče.
Budoucnost bez nehod jako společná vize
„Naším cílem je vytvořit základ pro bezpečnější, efektivnější a dostupnější mobilitu pro všechny,“ uvedl Chris Bonelli, mluvčí Waymo. Obě firmy zmiňují nulovou nehodovost jako dlouhodobou prioritu a zdůrazňují, že autonomie může přinést reálnou změnu ve veřejné i soukromé dopravě.
I když konkrétní detaily o typech vozů či časovém harmonogramu zatím chybí, jde o důležitý signál – Waymo již nechce být pouze dodavatelem pro robotaxi, ale technologickým partnerem pro osobní mobilitu.
Toyota už testovala autonomii, ale teď jde o víc
Toyota má v oblasti autonomie za sebou řadu pilotních projektů – připomeňme e-Palette na olympiádě v Tokiu nebo testování autonomních vozidel v továrních kampusech. Tentokrát ale nejde o izolované řešení – ve spojení s Waymo může vzniknout škálovatelná platforma, která bude připravená pro masový trh.
Spolupráce s Waymo také doplňuje vlastní snahy Toyoty o rozšíření pokročilých asistenčních systémů a integraci AI do řízení elektromobilů.
Waymo buduje celý ekosystém: Zeekr, Hyundai a nově možná i Toyota
Waymo již spolupracuje s Hyundai (modely Ioniq 5) a Zeekr, který představil své autonomní MPV na veletrhu CES. V minulosti firma využívala také Jaguar I-Pace, než Jaguar ukončil jeho výrobu.
Přesun k více partnerům napříč regiony a kategoriemi vozidel ukazuje, že Waymo nechce být pouze poskytovatelem softwaru, ale klíčovým hráčem v celém AV ekosystému.
Co to znamená pro elektromobilitu?
Spojení s Toyotou může urychlit integraci autonomního řízení přímo do konstrukce nových elektromobilů, místo dodatečného přestavování stávajících modelů. Pokud vše půjde podle plánu, Waymo by mohlo nabídnout „zobecnitelného řidiče“ jako součást nové generace osobních EV, nejen jako službu pro sdílenou mobilitu.
To otevírá dveře k novému druhu elektromobilu – chytrému, autonomnímu a stále osobnímu.