Populární okruh Sepang by se mohl znovu objevit v kalendáři Formule 1 – osm let poté, co zmizel z programu po převzetí série Liberty Medií v roce 2017. Zatímco F1 v posledních letech expandovala do nových destinací, jako je Miami, Džidda nebo Las Vegas, řada tradičních závodů zanikla. Německo, Francie a právě Malajsie už velké ceny nehostí.
Sepang: miláček fanoušků, problém pro státní rozpočet
Malajsie pořádala závody F1 od roku 1999 až do roku 2017. Sepang přitom patřil mezi nejoblíbenější okruhy fanoušků i jezdců, ale kvůli vysokým nákladům byl z kalendáře vyřazen.
Přesto sílí optimismus, že by se F1 mohla do země vrátit – byť reálně ne v nejbližší době. Největší překážkou je stále financování. Malajská vláda se nyní soustředí na domácí problémy a investice do drahé sportovní akce nechce nést sama.
Azhan Shafriman Hanif, generální ředitel okruhu v Sepangu, v rozhovoru pro Autosport řekl: „Jsem si jistý, že Formule 1 se jednou vrátí. Ale teď to není na pořadu dne.“
Podle něj se vláda zaměřuje na to, „co lidé skutečně potřebují“, a investice v řádech milionů dolarů do F1 nejsou prioritou. Dodal však, že s podporou soukromého sektoru by návrat mohl být časem reálný.
Bez vlády to nepůjde – nebo ano?
Na otázku, zda by bylo možné pořádat závod bez státních dotací, Hanif odpověděl: „Neřekl bych, že je to nemožné. Potřebujeme jen správného partnera.“
Zároveň upozornil, že případný sponzor by musel vidět jasnou návratnost investic, což je zásadní téma dalších jednání.
Hanif také uvedl, že okruh je technicky připraven F1 okamžitě hostit, pokud by se podařilo složit finanční stránku projektu – a ideálně bez toho, aby celou zátěž nesla vláda.
Má Sepang vůbec šanci? Kalendář je plný
Kalendář F1 už aktuálně obsahuje rekordních 24 závodů, takže aby mohl Sepang přibýt, některá stávající Grand Prix by musela skončit.
O místo ale bojuje více kandidátů:
-
Thajsko – vláda už vyčlenila 911 milionů liber na plánovaný závod v Bangkoku.
-
Afrika – poptávka po návratu F1 na kontinent roste, nejpravděpodobnějším kandidátem je Rwanda, ale zvažuje se i návrat do Jihoafrické republiky.
K určitému uvolnění prostoru v kalendáři může dojít až za několik let. Zandvoort má vypadnout po roce 2026 a Spa-Francorchamps se připojí k rotačnímu systému, takže jeho závod bude vynechán v letech 2028 a 2030.