Specializovaná dílna EV Clinic, která se zaměřuje výhradně na elektromobily, zveřejnila výsledky svého dlouhodobého sledování výdrže baterií používaných v Teslách. Podle jejich dat mají baterie typu NCA vyrobené Panasonicem v USA mnohem delší životnost než baterie NCM811 od LG vyráběné v Číně.
EV Clinic sídlí v Chorvatsku a díky franšíze provozuje také pobočku v Berlíně. Dílna je považována za jedno z nejuznávanějších servisních míst pro elektromobily v Evropě a dlouhodobě porovnává baterie různých výrobců. Jejich nejnovější poznatky ukazují výrazné rozdíly v kvalitě mezi dvěma často používanými bateriovými systémy ve vozech Tesla Model 3 a Model Y.
„Made in China“ slibuje kvalitu. Realita vypadá jinak
Ve zveřejněném příspěvku na platformě X uvedla EV Clinic, že baterie označované jako „Made in China“, často prezentované jako špičkové, v praxi nepřináší očekávanou životnost. Tvrzení se opírá o dlouhodobá empirická data, která zkoumají pouze baterie LG Energy Solution (NCM811) vyráběné v čínském Nanjingu a baterie Panasonic typu NCA vyráběné v USA.
Z porovnání vyšlo:
-
Panasonic NCA (USA) – životnost až 400 000 km
-
LG NCM811 (Čína) – životnost zhruba 250 000 km
Vysoká poruchovost baterií LG
Podle EV Clinic mají baterie LG extrémně vysokou míru poruchovosti. Ve více než 90 % případů, kdy majitelé Tesla potřebovali servis, nebylo možné baterii LG opravit na úrovni článků. Problémem nebývá jen jeden vadný článek — většina postižených modulů měla více článků s extrémně vysokým vnitřním odporem, což prakticky vylučovalo úspěšnou opravu.
I při pokusu o výměnu vadných článků za odpovídající použité články docházelo k takzvanému „kaskádovému selhávání“ — tedy postupnému odcházení dalších oslabených článků. Výsledek? Oprava je neekonomická, ve většině případů prakticky neproveditelná.
EV Clinic to shrnula jednoznačně: „Články jsou, mírně řečeno, katastrofální.“
Panasonic: Opravitelné i po vysokém nájezdu
Naopak baterie od Panasonicu vykazují mnohem lepší stabilitu. EV Clinic uvádí, že až po ujetí zhruba 250 000 kilometrů se typicky objeví první vadný článek — ten je ale možné opravit bez kaskádových problémů. Baterie tak může pokračovat dál, zatímco LG baterie mají v této fázi už více nevratných poruch.