Vysoké ceny stavebního materiálu a prudký nárůst cen PHM donutil mnohé stavebníky k přemýšlení, kde alespoň nějaké prostředky ušetřit. Někteří údajně našli cestu, jak ušetřit až 100 tisíc korun.
Současná situace na realitním trhu není úplně růžová. Ceny nemovitostí prudce rostou. Rostou také ceny hypoték, energií, stavebního materiálu i pohonných hmot. Mnohé soukromé stavebníky tak velmi zásadně tlačí finance a snaží se uspořit, kde to jenom jde. Podle Pavla M., který si staví dům nedaleko středočeských Benátek nad Jizerou, je jednou z cest k úspoře eliminace nákladů na externí dopravu materiálu. „To, co mi před třemi měsíci slíbili přivézt za 6 tisíc, dovezou nyní za 11 tisíc a údajně to bude ještě dražší. Tak jsem si začal materiál vozit sám,“ říká Pavel, který si v místním autobazaru koupil dodávku za 70 tisíc korun.
Koupil jsem polorozpadlého Tranzita za 70 tisíc, ale spočítal jsem si, že na dopravě tak sto ušetřím. Až postavím, snad ho ještě prodám
Pavel M.; Benátky nad Jizerou
Na první pohled se to zdá jako ekonomický nesmysl, ale podle Pavla spočívá kouzlo celé akce v tom, že až dostaví, auto opět prodá. A možná ještě za víc, než jej koupil. Češi jsou totiž národem kutilů a řemeslníků. Jestliže ke svému podnikání potřebují ojetou dodávku, jejich volba je jasná – Ford Tranzit. A právě Tranzita si Pavel koupil. Kvalitní ojetá dodávka, známá svojí mechanickou odolností a dobrou antikorozní ochranou, je totiž mezi dodávkami etalonem. Jestli ji tedy Pavel nějak mechanicky nezničí, nebo nenabourá, čeká, že ji minimálně za stejných 70, nebo dokonce 80 tisíc zase prodá.
Ale jakou dodávku koupit, aby celá transakce dávala smysl? To jsme vyčetli na webu TestyOjetin.cz, který se zabývá, mimo jiné, recenzemi ojetých vozidel. Redaktoři vyzkoušeli variantu 2.0 Di z roku 2006, který měl podle palubních přístrojů najeto 181 000 kilometrů. Šlo údajně o dvoumístný skříňový vůz v zachovalém stavu. Výhodou mnoha Transitů je bohatá výbava čítající třeba airbag řidiče nebo ABS. Zkoušený vůz nabízí již zmiňovaný airbag, centrální zamykání, autorádio a elektrické ovládání zrcátek, což zase není mnoho. Na trhu se dají najít lépe vybavené vozy. Výhodou je praktická a přitom pohledná palubní deska, příjemné odpružení a pohodlná sedadla. Zapomenout nesmíme ani na dobré jízdní vlastnosti, což je tradiční přednost tohoto modelu.
Problémy často působí typické fordovské klíče, které se rychle opotřebovávají, stejně jako zámky. Ty navíc lze otevřít i klíčem od jiného vozu této značky. Proto má mnoho Transitů dveře nákladového prostoru dovybaveny klasickou "FABkou". To však nebyl případ testovaného automobilu. Zaujal dobrý stav interiéru i nákladového prostoru. Karoserie nenesla známky koroze, což je pro jinak velice odolný vůz nepřítel číslo jedna. Transit vydrží po mechanické stránce neuvěřitelně mnoho, ale korozi podléhá poměrně snadno.
Výrobce nabízel turbodiesely s označením Di, TDDi a TDCi. K testu vybrali redaktoři motor 2.0 Di o výkonu 63 kW, nejde tedy o nejsilnější provedení této motorizace. Důvodů k volbě motoru Di bylo více. Jednak jsou tyto jednotky nejúspornější a potom také nejspolehlivější. Po výkonové stránce přitom dostačují, i když silnější verze o výkonu 74 kW je samozřejmě lepší. Samozřejmě s motory 2.4 TDDi a 2.4 TDCi se ani toto provedení rovnat nemůže. TDDi ale mnohdy zlobí vstřikovací čerpadla Bosch VP44. Jejich oprava je přitom velmi nákladná. Agregáty TDCi zase nezřídka trápí vadné vstřikovače. Motor 2.0 Di si nás rychle získal především díky spotřebě.
Na co si dát při nákupu ojetého Fordu Tranzit pozor
Kromě zmiňovaných problémů se můžete setkat i s ložisky kol na konci životnosti. Důvodem je nezřídka přetěžování vozu. Objevuje se také únik motorového oleje či vůle v uložení přední i zadní nápravy. Výjimkou nejsou ani vytlučené čepy přední nápravy. Pozor si dejte ale hlavně na korozi, které napadá především lemy blatníků a zadní dveře do nákladového prostoru.
Stavíte? Řešíte si dopravu materiálu sami, nebo si jej necháváte dovézt? Napište nám do diskuze.