Kdo nechce jezdit k pumpě vícekrát než jednou za měsíc, a neutratit za auto spoustu peněz, měl by si objednat zkušební jízdu s novou Hondou Jazz. Tohle auto je v dnešní době něco jako zázrak.
Drtivá většina automobilek se předhání v tom, kolik čistě elektrických modelů ten který rok představí, jestli auto ujede 475 nebo 481 kilometrů, jestli ze na 80 procent kapacity baterie dobije za 40 nebo 50 minut, atd. Ne tak automobilka Honda. Ta poměrně nenápadně, což je velká škoda, posílá na trh automobily, které potěší každého automobilistu. Praktičností, cenou, kvalitou, a především spotřebou u svých hybridních modelů. Jeden z nich, model Honda Jazz, jsme měli k týdennímu testu a nestačili jsme se divit.
Foto: Jiří Soukup
Začněme tím nejdůležitějším: spotřebou. Během testu jsme jezdili převážně po městě a okreskách, ale zařadili jsme i několik úseků po dálnici. Výsledné číslo? 4,1 litru na 100 kilometrů. A to bez jakéhokoliv extrémního snažení o úspornou jízdu. Pokud se budete držet klidného tempa, není problém se přiblížit i ke čtyřem litrům. To znamená reálný dojezd přes 900 kilometrů na plnou nádrž, což je dnes číslo téměř nevídané. U klidnějších řidičů nebo při převaze městského provozu lze bez problémů počítat s dojezdem tisíc kilometrů.
Foto: Jiří Soukup
Honda totiž využívá tzv. sériově-paralelní hybridní systém e:HEV, kde vůz většinu času pohání elektromotor a spalovací motor slouží jako generátor. Výsledkem je okamžitá reakce na plyn, plynulé zrychlení a celkově tichý a kultivovaný projev. A přitom nemusíte nikdy řešit nabíjení. Jestli elektromobilita, tak jedině takto. Palec nahoru.Foto: Jiří Soukup
Další překvapení čeká posádku uvnitř vozu. Jazz sice zvenku vypadá jako nenápadný hatchback, ale interiér je promyšlený do posledního detailu. Sedadla jsou pohodlná, výhled výborný, ale to největší kouzlo přichází vzadu. Takzvaná „Magic Seats“ – zadní sedadla, která lze buď sklopit do roviny, nebo vyklopit sedák směrem nahoru, čímž vznikne prostor na přepravu vysokých předmětů. V kombinaci s téměř rovnou podlahou a vysokou střechou se z modelu Jazz stává malý přepravní zázrak.
Foto: Jiří Soukup
A jako milovník rockové hudby musím ještě zmínit zvuk vestavěného audiosystému. Honda Jazz e:HEV sice nemá značkový audiosystém typu Bose nebo Harman Kardon, ale to, co z palubních reproduktorů dostanete, je kvalitní, poctivý, čistý a prostorově příjemný zvuk. Při srovnání s některými mnohem dražšími vozy jsme se nestačili divit – Jazz hraje lépe než řada aut střední třídy s prémiovou výbavou. A to bez nutnosti připlácet za drahá audio-paketová řešení.
Foto: Jiří Soukup
Honda Jazz e:HEV tedy není jen spořivý městský vůz. Je to promyšlený společník pro každodenní život, který vás nebude omezovat ani při cestě na dovolenou. Nabízí dostatek prostoru, úžasně nízké provozní náklady a kvalitu, která se v této třídě opravdu jen tak nevidí. Elektromobilita? Ano, ale jenom ta od Hondy. Alespoň do té doby, než někdo vymyslí něco lepšího.