Pomineme-li Balkán, patří české silnice pravděpodobně mezi ty nejrozbitější v Evropě. Není nic neobvyklého, když si na takové silnici řidič poškodí pneumatiku, nebo dokonce auto. Šance na náhradu škody ale existuje.
Kličkování mezi kanály a výmoly na silnicích patří bohužel k základním dovednostem českého řidiče. Ten totiž podle zákona musí „…přizpůsobit rychlost jízdy zejména svým schopnostem, vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému stavebnímu a dopravně technickému stavu pozemní komunikace, její kategorii a třídě, povětrnostním podmínkám a jiným okolnostem, které je možno předvídat; smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled…“
Na silnici bez vyznačené krajnice se se mnou utrhl okraj vozovky. S náhradou škody jsem ale neuspěl. Prý jsem nepřizpůsobil rychlost jízdy
Václav K.; Plzeň
Je to sice takové univerzální pravidlo, které dává řidičům velice malou šanci požadovat po vlastníkovi komunikace náhradu škody, přesto taková šance existuje. Výměna poškozené pneumatiky totiž může přijít i na více než pět tisíc korun. Horší situace pak může nastat při poškození vozu jako takového. V extrémních případech totiž může dojít k poškození podvozku, ramen, náprav, olejové vany, tyče řízení, plastových spojlerů, atd… V takových případech může jít někdy o opravy v ceně převyšující i sto tisíc korun. Musí to vždy hradit řidič? Nemusí.
Ano, máme tady sice výše uvedený zákon, nicméně rozhodně to neznamená, že jej lze aplikovat vždy a za všech okolností. Za bezchybný stav silnic totiž odpovídá vlastník komunikace. V případě dálnic a rychlostních silnic to je většinou Ředitelství silnic a dálnic. V případě silnic druhé a třetí tříy to je potom ve většině případů příslušný kraj. Jestliže k poškození vozidla nedojde v důsledku nedodržení výše zmíněného zákona, ale třeba v situaci, kdy poškození silnice nelze předpokládat a „jiné okolnosti“ nelze předvídat, lze škodu vymáhat právě na vlastníkovi komunikace.
Jestliže například řidič vjede na dálnici do díry, ve které poškodí pneumatiku, měl by škodu po ŘSD vymáhat. Vlastník komunikace může pochopitelně úhradu škody odmítnout a většinou to tak v první fázi udělá. Někdy oprávněně, jindy však nikoliv. Oprávněné to je třeba v situaci, kdy před poškozeným místem na silnici byla umístěna dopravní značka, která na nebezpečí upozorňuje. V takovém případě by případný soudní spor vlastník komunikace nejspíše vyhrál.
Je proto bohužel zavedenou praxí majitelů komunikace, že na silnici raději umístí značku, než aby silnici opravili. Takže na tuto situaci raději pozor a v případě poškození vozu zkuste využít spíše plnění z havarijního pojištění. Tam se nebude řešit, zda poškození silnice bylo označeno či nikoliv. V takovém případě je ale potřeba počítat s případnou finanční spoluúčastí. Pro uplatnění škody, ať již u vlastníka komunikace nebo u pojišťovny, vždy situaci řádně zdokumentujte. Měli byste tedy především nafotit poškození silnice i vozidla a zaznamenat GPS místa, kde k události došlo. S určením GPS pomůže fotoaparát v mobilu nebo navigace.
Poškodili jste si někdy vůz nebo pneumatiku kvůli špatnému stavu vozovky? Jak jste to řešili? Napište nám do diskuze.